turkuazesarp

Amerika’nın İlk Tesettür Defilesi – Elif Kavakçı

Posted on: Ocak 26, 2009

Birkaç ay önce Dallas’ta ilk kez bir tesettür defilesi düzenleyen modacı Elif Kavakçı, işe ‘başörtüsü mağduru’ olduğunu söylediği kendisi, ablası ve annesi için tasarımlar yaparak başlamış. Sonra da başörtülü kadınların da şık olabileceğini göstermek için profesyonel olarak moda dünyasına girmiş.

“Tesettürlü kadınların ihtiyaçlarına yönelik tasarımları ancak tesettürlü birisi yapabilir.” diyen Kavakçı’nın en meşhur müşterisi şimdilik ablası Merve Kavakçı…

Fatih’ten değil, Nişantaşı’ndan giyiniyorum.
Elif Kavakçı’nın birkaç ay önce Dallas’ta düzenlediği defileyi sizlere duyurmuştuk. Bu defile sadece Kavakçı için ilk değildi, Amerika’da düzenlenen ilk tesettür defilesi olma özelliğine de sahipti. Defileyi önemli kılan bir diğer özelliği ise ilk tesettürlü spor kıyafetleri defilesi de olmasıydı. Çünkü o sıralar dünyada olimpiyatlara katılan tesettürlü sporcuların kıyafetleriyle ilgili derin tartışmalar yapılıyordu. Kavakçı ise sergileyeceği spor kıyafetlere son rötuşları yapıyordu. Defilenin ardından yılbaşı tatilini fırsat bilip Türkiye’ye gelen Elif Kavakçı ile İstanbul’da görüştük. Kavakçı tesettürlü giyim konusunda dünyada büyük bir boşluk olduğunu düşünüyor. Ve Kavakçı’ya göre tesettürlü kadınların ihtiyaçlarına yönelik tasarımları ancak tesettürlü birisi yapabilir. Çünkü onların ihtiyaçlarını en iyi tesettürlü birisi anlayabilir. Kendine özgü bir giyim tarzı olan Kavakçı’nın en meşhur müşterisi ablası Merve Kavakçı. Milletvekili seçimleri döneminde Merve Kavakçı’yı o giydirmiş. Kavakçı aslında işe kendisi ve ailesi için tasarımlar yaparak başlamış. İşletme mezunu Elif Kavakçı’nın modacı olmasının hikâyesini kendisinden dinleyelim…

Defilenize ilgi nasıldı?

Beklediğimden daha büyük katılım oldu. Müslümanlardan çok gelen oldu ama Müslüman olmayan Amerikalılar daha çoktu.
Bu defileyi bir Hıristiyan derneği istemiş. Neden tesettür defilesi istediler?
Bana bu teklifte bulunan “barış yapan kadınlar” grubunun birkaç toplantısına katılmıştım. Giyim tarzımı çok beğendiklerini söylemişlerdi. Tasarımcı olduğumu, moda eğitimi aldığımı anlatmıştım. Kendi yararlarına bir defile yapıp yapamayacağımı sordular. Ben de büyük bir heyecanla kabul ettim. Hayalimde de olan başörtüsünü tanıtan bir defile yapma fırsatı bulmuştum. 6 ay süren bir koleksiyon çalışması yürüttük. Koleksiyonumu tanıtanların profesyonel mankenler değil de bu kıyafetleri günlük hayatlarında giyen insanlar olmasını istedim. Amerika’da yaşayan Müslüman aktif kadınları seçtik. Aralarında öğretmenler, doktorlar, profesyonel sporcular vardı. Mesela tekvando kıyafetini giyen genç kızımız gerçek hayatta tekvando yapan siyah kuşaklı bir sporcuydu. Binici kıyafetini giyen hanım, binicilik sporu yapıyor, snowboard kıyafetini tanıtan kızımız gerçek hayatta bu sporu yapıyor. Doktora yapmış örtülü bir step hocası bu defilede mankenlik yaptı.

Hep spor kıyafetler mi tasarlıyorsunuz?

Ben 21. yüzyıl Müslüman kadınının günlük hayatında neler giyindiğini göstermek istedim. Spor yaparken, okula giderken, çalışırken, düğün-davet gibi özel programlarda da giyilebilecek çok farklı konseptlerde kıyafet vardı. Muhafazakar giyinmek isteyen bir kadının hayatı boyunca giyebileceği kıyafetlerin bulunduğu bir koleksiyondu. Ama tesettürlü kadınlar daha çok spor yaparken giyecek kıyafet bulmakta zorlanıyor.

Neden Amerika’dasınız?

20 yıl önce başörtüsü sorunundan dolayı ailecek Dallas’a taşındık. Annem Erzurum Atatürk Üniversitesi’nde başörtülü tek öğretim görevlisiydi. Başını açmasını söylediler. O da istifasını verdi. Babam da üniversitede profesörken örtülü öğrencileri sınıfa almamasını söylediler. O da kabul etmediği için bir süre sonra bırakmak zorunda kaldı. O da bir mağdur. Ablam Merve de tıpta ikinci sınıfta okuyordu. Başörtüsü sorun oluyordu. Ben 12 yaşındaydım ama babam ileriye yönelik baktığı için Amerika’dan gelen iş teklifini kabul etti. Bir kapı kapanınca Allah başka bir güzel kapıyı açıyor. İstediğimiz ortama istediğimiz şekilde girebildiğimiz için eğitimimiz bittikten sonra da Dallas’ta yaşamımıza devam ettik.
Türkiye’de kimileri eğitimli ve kültürlü olmakla örtülü olmayı birleştiremiyor…
Bu bana çok ilginç ve komik geliyor. Başörtüsü bir ihtiyaç. Nasıl gömleksiz ya da ayakkabısız, paltosuz dışarı çıkılmıyorsa biz de örtümüzle dışarı çıkıyoruz. Başörtüsü insanların beynini kapatmıyor, başını kapatıyor. Diğer ülkelerde başörtüsü hiçbir şekilde engel olarak görülmüyor. Zaten aksini hiç anlayamıyorum.

Siz ne eğitimi aldınız?

Ben işletme mezunuyum. Şimdi de moda eğitimi alıyorum. Ablam Merve Amerika’da bilgisayar mühendisliği okudu. Harward’da master ve doktorasını siyaset bilimi üzerine yaptı. Öbür ablam Ravza da bilgisayar mühendisi. Şimdi Avrupa Birliği uzmanı. Merve ablamın büyük kızı Washington’da siyaset ve uluslararası ilişkiler okuyor. Küçük kızı psikoloji okuyor. Hani şu olaylarda gördüğünüz küçük kızlar. O gün yaşadıkları zorluklardan sonra, çok güçlü karakterli, örtülü eğitimli ve faal genç kızlar oldu. Ablamın büyük kızı devamlı kongreye giriyor-çıkıyor, Beyaz Saray’a gidiyor. Orada çok önemli iki organizasyonda çalışıyor. Dini yaşamak ve bu yönde de eğitim almak, dünyadan, modern hayattan uzaklaşmayı gerektirmiyor, bizim aile yapımız bunu kanıtlıyor. Sporda, sanatta eğitiminizi ilerletebilirsiniz hem de dinî eğitiminizi yapabilirsiniz. Bu anlamda yurtdışında hiçbir kısıtlama yok.

‘Rol modelim annem’

Babam Dallas’ta bir cami derneğinin başkanı. Dinlerarası diyalog faaliyetlerine katılıyor ve 20 senedir orada çok tanınıyor. Birkaç özel okul açtı. Kitapları var. Annem Almanca dil ve edebiyatı hocası. Uzun yıllar o da çalıştı. Annem benim rol modelim. Hiçbir şekilde dil ve tarih bilgisi ve de yazarlık yönünden onu geçebileceğimi sanmıyorum. Annem resim de yapar. Tasarımlarımda bana da çok yardımcı oluyor. Seneler önce İstanbul’da çevresinde tek başörtülü hanımmış. Kendi tarzını oluşturmuş birisi. Çok güçlü bir karaktere sahip.

Sade bir stilim var

Kendinize özel bir tarzınız var. Tasarımlarınız da mı böyle?

Değişik başörtüsü tarzlarından hoşlanıyorum. Benim tarzım dediğim kasket. Beyaz kasket ve beyaz başörtüsü. Çok aktif bir hayatım var. Beyaz kasketimi uzun bir tunikle ve jeanla giydim mi tamam. Hemen dışarıya çıkabilirim. Özel bir toplantıya gidiyorsam daha değişik giyinirim. Ama herkes böyle olmak istemeyebilir. Ablam Merve’yi ben giydiriyorum. Mesela şapka kullanmaz. Başörtüsünü tercih eder. Başörtüsünde sade, desensiz modelleri tercih ederim.

Elif Kavakçı Couture’nin kişiye özel tasarımlar yapmasının ötesinde bilindik tesettür markalarından farkı nedir?

Tesettürde, sınırları aşmadığımız sürece, yani kol ve etek boyu kısa olmadığı ve dar olmadığı sürece nasıl olacağı size bağlı. Ben kesinlikle tesettürü ve başörtüsünü modernize etmeye çalışmıyorum. Pratik ve şık şeyler tasarlıyorum. Tasarımcı kişinin ruhu, karakteri önemli. Çünkü örtülü ve muhafazakar giyinmek isteyen kadınların yaşam tarzını ve neler istediklerini bence sadece örtülü bir bayan bilebilir. Okula giderken, işyerinde, spor yaparken nelere ihtiyaç duyduğunu bilen birisinin tasarım yapması gerekir. Ancak o zaman tesettür markaları daha çok insana ulaşabilir. Yurtdışında Türk kadınları giyimleriyle hep göze çarpıyor. Tarzları daha çok beğeniliyor. Diğer milletlerden kadınlar herhangi bir örtüyü örtüp çıkabiliyor. İslami olarak vücudumuzu ne kapatırsa onu giyelim diyorlar. Türkler ise uyuma, kaliteye ve tasarıma önem veriyor. O yüzden giydiklerimize imreniliyor.

Türkiye’dekilerin giyimleri hakkında ne düşünüyorsunuz?

Özellikle yazın daha çok fark ediyorum, kol ve etek boyları çok kısalmış. Örtülü genç kızların kollarının ve bacaklarının gözüktüğünü gördüm. Şoke oldum. Eskiden böyle değildi. Dedim herhalde uygun şeyler bulamıyorlar. Sonra böyle giyinmek moda olmuş dedim. Bir de acaba başörtüsü engel oldukça yavaş yavaş taviz mi veriliyor diyorum. Bunu düşünmek bile beni çok üzüyor. Çünkü tesettür sadece başı örtmek değil.

Giydikleriniz hep kendi tasarımınız mı?

Değişik markalardan da alışveriş yapıyorum.

Nerelerden?

Marka söylemem doğru olmaz. Ama genellikle Nişantaşı, Akmerkez ve Bağdat Caddesi’nde istediğim gibi şeyler buluyorum.

Tesettür giyim denince akla Fatih gelir. Oradan bir şeyler almıyor musunuz?

Fatih’te şimdiye kadar zevkime göre pek bir şey bulamadım.
Tesettür markalarının tarzını nasıl buluyorsunuz?

Kaliteleri ve çizimler açısından bana yönelik değiller. Çoğu tesettürlü insanın da öyle düşündüğünü görüyorum.

Defileyi Türkiye’de yapmayı düşünüyor musunuz?

Planlarımız var. Çalışma içine girdik. Koleksiyon hazırlamak uzun sürüyor. Çok özel bir defile yapacağız inşallah.

Kaynak: Zaman

7 Yanıt to "Amerika’nın İlk Tesettür Defilesi – Elif Kavakçı"

Guzel bir roportajmis. Basarilar Elif hanima, bence buyuk bir cesaret 🙂

keşke defiledendde bii kaç fotoğraf olsaydıı ,, Merve Kavakçıy hatırlıyorum sonrasındada kızlarının amerikada çok aktif olduğu üzerne bi röportajını okumuştuum , resimdeki kıyafetse bahsedilen çokta şık olduğunu söyleyemiceem ,, kızz tüm ailesinin nerde okuduğu bilgisini vererek gayette ilimli insanlar olduk izlenimi vermişş , düşündüüm ya Türkiyede kalanlar ne yapabildii ? nedensee içimde rahatsız olduğum şeyler belirdii yazıyı okuyunca sebebi nedendir bilmiyoruum ama objektiif söylüyorum resimdekii kıyafetti şık bulamadım kii İstanbulda her basamakta böyle arkadaşlarımız varr bizimde normal giydiğimiz kıyafetler , zaten bu tarz iyice benimsendiki tesetüür çevresinde …

Hiç duymamıştım Elif Kavakçı adını. Çok teşekkür ederim bilgiler için.Ben sevdim fotoğraftaki giyimini. Benim tarzım.

sesiber; beğenmene sevindim. Genelde beğenilmedi tarzı ama defilesinde ki fotolara malesef ulaşamadığım için tasarımları hakkında bir şey söyleyemiyorum.

cok güzel seyler söylemis

Merhaba,

Sitenizi tesadufen gordum. Hosuma gitti. Basarilar diliyorum.

Kritikleride okudum. Ne yazikki, roportaj yapildiktan sonra degisik bir sekilde yayinlanmis. Gazetecilik olsa gerek. Ailemin egitimini ben durduk yere niye soyliyimki. Bana orda 5 tane soru sorulmustu, bende onlara ayri ayri cevap vermistim, sonrada gazetede bir soru basilmis.

Websitenizi tebrik ederim, basarilar dilerim.

Sevgiler,

Elif Kavakci
http://www.kavakcicouture.com

Bir Yanıt Bırakın

